Excursiot

Teekkarien Autokerhon excursio Keski-Eurooppaan loppukesällä 1997 syntyi edeltävän talven aikana. Reissun pohjana oli nuoremman polven takahuoneessa kuulemat tarinat taannoisista excursioista Ruotsiin ja Japaniin. Muutoinkin tuli useasti saunanlöylyissä puheeksi kuinka "siistiä" olisi lähteä pitkällä excursiolle ulkomaille. Näistä puheista kasvoi ajatus ja toimeen ryhdyttiin vuoden 1997 alussa. Mukaan otettiin muutama halukasta lähtijä Koneinsinöörikillasta ja Kauppakorkeakoulussa vaikuttavasta Kylterien autokerhosta (KYA). Tämä tarina on siis vain esimerkki siitä miten tämän tyyppisiä tilanteita on totuttu käsittelemään Autokerhossa. Yleensähän tilanne hahmottuu seuraavasti:

Näin ensimmäisellä kerralla kokemusta vastaavista hommista ei järjestelijöillä liiemmälti ollut, mutta halua riittävästi. Matka muodostui eräänlaiseksi road movieksi ja sanonta reilu meininki ei ole kaukana jos retkeä pitäisi kuvata parilla sanalla. Hauskaa oli ja ohessa tuli tutustuttua ison mittakaavan autoteollisuuteen.

Excursiosta tehtiin oma julkaisu, mikä on käytännössä on matkakertomus parista aurinkoisesta viikosta Euroopassa. Seuraavassa on kuitenkin tiivistelmä matkastamme.

Matkalaiset Mercedes-Benz tehtaan pihassa Sindelfingenissä Etelä-Saksassa.

Retkelle lähtijöitä ei lopulta ollut kuin 12, kun syyskuun 14. ahtauduimme linja-autoon tallin edustalla. Ajoimme bussin laivaan Katajanokalla ja vietimme laivamatkaa perinteisissä merkeissä. Seuraavana aamuna ajelimme tutustumaan ABB:n turbiinitehtaaseen Finspångiin. Vaikka väsymys hieman painoi, oli joukkomme kohtuullisen pirteänä nauttimassa ruotsalaisia lihapullia ja makaronia tehtaan ruokalassa. Tehdaskierrosten ja hyvästien jälkeen ajelimme Vätternin rannalle Grännaan Polkagriserien kotikaupunkiin sananmukaisesti yöpymään, koska kylän ainut ravintola meni kiinni hieman 21.00 jälkeen.

Seuraavana aamuna seurasi SA-INT -mallisen telttamme purku ja ajo Göteborgiin, missä tutustuimme Volvon tehtaisiin videopainotteisen esittelyn tavoin. Iltapäivän vierailu museossa osoittautui varsin mielenkiintoiseksi, mutta ehdimme vielä hyvin jatkamaan Tanskan puolelle lautalla. Sitten seurasikin yö linja-autossa matkan taittuessa Hampuriin, missä aamun sarastaessa heräsimme.

Hampurissa oli paljon nähtävää niin päivällä kuin illallakin. Kiehtovan kulttuuriannoksen nautittuaan oli joukkomme bussin suojissa aamulla ja saatoimme jatkaa matkaa Wolfsburgiin VW - tehtaalle. Tehtaan koko ja historia teki vaikutuksen, eikä isäntien tarjoama lounaskaan jättänyt joukkoa kylmäksi. Matka jatkui aterian jälkeen VW-museolle, mikä myös otti autoharrastajilta tovin sulattaa. Lähes kaiken tarpeellisen maailmasta nähneenä saatoimme lähteä illan selkään kohti Frankfurtia. Kaupunkiin saavuttaessa ei kello ollut aivan puoltayötä ja tunnelma autossamme suorastaan vaati että pakollinen pyörähtäminen yöelämässä tuli suorittaa.

Seuraavat kaksi päivää vietettiin autonäyttelyyn ja kaupunkiin tutustuen. Virkistystä haettiin ja myös löydettiin mukavasta uimahallista. Olihan takana muutamia linja-autoöitä. Viimein kun tarkoituksemme oli lähteä yön selkään kohti Sindelfingeniä ja Mersun tuotantolaitoksia tapahtui mielenkiintoinen välikohtaus. Bussimme kytkin hajosi ja matka katkesi toviksi. Toiminnan miehiä onneksi joukkiostamme löytyi ja seuraavana päivänä huoltoliikkeen korjaajan tullessa paikalle jäi hänen tehtäväkseen lähinnä jarrujen ilmaus. Matkalla poimimme joitain varaosia kytkimeen ja viimein illansuussa saavuimme Sindelfingeniin, onneksi aikataulumme oli väljä ja tutustuminen tehtaaseen oli sovittu vasta seuraavalle päivälle.

Mersun tehtaalla nähtiin paljolti automaatiota ja ostettiin mainosartikkeleita. Myös retken ainoat ryhmäkuvat otettiin. Vielä pitkä vierailu museolla ja lounas ja matkamme varsinaiset yrityskohteet oli nähty.

Illaksi ajoimme Müncheniin ja majoituimme pariksi päiväksi Oktoberfest - alueen välittömään läheisyyteen. Kahden lämpimän päivän ja kosteahkon illan jälkeen jatkui yömatkustaminen, siten että seuraavana päivänä aurinko häikäisi silmiämme Prahassa. Retkueemme alkoi jo kaivata oikeaa sänkyä lepopaikaksi ja pitkähkön etsiskelyn jälkeen, opiskelijat olivat näet palanneet asuntoloihinsa, mukava yksityiskotimajoitus löytyikin. Nuo pari päivää Prahassa loivat kaupungista miellyttävän kuvan ja jättivät kaipauksen niin kauniisiin maisemiin kuin hyvään olueenkin.

Viimeinen ajomatka muodostui pitkäksi etapiksi Prahasta Tukholmaan miltei yhtä kyytiä. Ennen viimeistä laivamatkaa oli vielä aikaa kierrellä Tukholmassa päivän verran. Kaupunki oli kokenut hienoisen kulttuuridevalvaation Euroopan kaupunkien rinnalla. Yö laivalla oli jo melko rauhallinen, ainakin verrattuna alkumatkaan. Viimein Otaniemeen saapuessamme oli aika levätä ja valmistautua samana iltana olleisiin Lakinlaskijaisiin Dipolissa.

Ohessa on vertailuna vuoden 1964 matkaohjelma Japaniin. Kukin voi mielessään miettiä tai muistella kuinka paljon tämän tyyppisistä matkoista tuli opittua.