Teekkarien Autokerho 50 vuotta

Teekkarien Autokerho on Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan vanhimpia alayhdistyksiä. Se perustettiin ajo-opetuksen järjestämiseksi teekkareille. Vuosien myötä kerhosta kehittyi useammankin mielenkiintoisen härvelin (lue auton) omistaja.

Autokoulu vai autokerho?

Syyslukukauden alussa vuonna 1949 kutsuttiin koolle Teekkarien Autokerhon perustava kokous. Ajatuksena oli lähinnä järjestelmän luominen, jolla ajo-opetusta voitaisiin järjestää sodan jälkeisessä Suomessa, jossa autokanta oli vielä varsin niukkaa - etenkin opiskelijoiden keskuudessa. Autoja siis tarvittiin, mutta rahaa ei ollut penniäkään.

Kerho perustettiin virallisesti vuoden 1950 alussa ja kovan kerjuukampanjan tuloksena TAK sai lahjaksi ensimmäisen autonsa 22.3.1950. Lahjoittajana oli tukkuliike Oskari Parkkinen Oy ja lahjoitettavina olivat Chevrolet kuorma-auto ja Ford-henkilöauto, jotka olivat kirjanpidollisesti jo kokonaan poistettuja. Chevroletiin tehtiin kerholaisten toimesta perusteellinen remontti ja opetuspolkimet asennettiin. Ajo-opetus saattoi alkaa.

Ajo-opetusta annettiin myöhemmin useamallakin autolla ja toiminta laajeni tällä alalla siinä määrin, että Teekkarien Autokoulu erosi kerhosta varsinaiseksi liikeyritykseksi, ja kerhossa jatkui -70-luvun alkupuolelle pienimuotoinen vuokraustoiminta.

Ensimmäisiä suomalaisia Sisuja

Vielä vuoden 1950 aikana autokerho sai lahjoituksena Lappeenrannasta Federal-kuorma-auton. Kyseistä autoa käytettiin lumen ajoon ja jolla siten saatiin hankittua rahaa kerholle. Tarina kertoo, että kerran jäällä peruutettaessa lumikasan päältä kardaani vääntyi. Se saatiin kuitenkin oiottua silloisen VTT:n toimesta. Kerhon arkistojen mukaan TAK sai lahjoituksena myös Sisu-merkkisen kuorma-auton purettavaksi. Purkaminen myös tapahtui, mikä on sinänsä sääli, sillä tämä yksilö oli ilmeisesti ensimmäisiä suomalaisia Sisuja. Ensimmäisellä vuosikymmenellä kerhon autokaartiin kuului myös kangaskattoinen Opel Kapitän, joka tuhoutui kerholaisen ajaessa sen pellolle romuksi ja näin lunastaen sen välittömästi.

Pulla-auto, Trojan ja Goliathit

Monet entiset kerholaiset muistavat varmasti kerhoa varsin pitkään palvelleen "Pulla-auton". Auto oli vuoden 1939 mallia olevalla Chevroletin alustalla ja Ajokin erikoiskorilla varustettu entinen vartiokyläläisen leipomon jakeluauto. Auto soveltui mitä parhaimmin opiskelijoiden muuttokuljetuksiin. Pulla-auton kunnon heiketessä kerho teki vuoden -55 alkupuolella TKY:lle 130 000,- tarjouksen Trojan-merkkisen pakettiauton ostamiseksi kerholle. Auto oli yleislakon aikana kuljettanut opiskelijoita Helsingin ja Otaniemen välillä. Kaupat syntyivät, mutta osoittautui, että ostos ei ollutkaan paras mahdollinen - auto hajosi. Keväällä kerho sai 1 ½ -2:n Goliath-avopakettiauton lahjoituksen. Kotiinkuljetus tapahtui toistensa lavoilla (?!).

Maasturi, maasturi!!

Kuten nykyisetkin kerholaiset, myös aikoinaan autokerholaiset havaitsivat, että eihän se tavallinen ihmiselle tarkoitettu auto teekkaria kestä. Kerholle tarvitaan maasturi! Forssan lähistöltä ostettiin sähköyhtiöltä ajokuntoinen Land Rover. Kun tämä vihreä yksilö oli ajettu loppuun, hankittiin tilalle harmaa Lantikka (siis eikö maasturikaan kestänyt?). Kuulemma jokaisen piti kokeilla, miten maastossa autolla pääsee, ja neliveto oli aina kadullakin päällä. Voimansiirto oli kovilla.

Huipputaloudellinen pakettirättäri

Maasturi oli kerhon budjetille varsin raskas, ja seuraava hankinta olikin Citroen 2CV-pakettiauto. Auton taloudellisuutta paransi huomattavsti auton katolla ollut kyltti, jossa luki: "Sata ja yksi teekkaria ajaa tätä autoa ja silti se kestää". Korpivaara nimittäin maksoi tästä kyltistä 1000,- päivässä.

Pukki ja Punikki

Tässä vaiheessa kerhon historiassa oli pienten autojen kausi, sillä seuraava hankinta oli Steyr Puch-henkilöauto, tutujen kesken "Pukki". Ja seuraavaksi kerholle hankittiin toistamiseen pakettirättäri. Pukki sai kaverikseen "Punikin".

Ossi ja pakettiautoverotus

Vuonna -61 tapahtui pakettiautojen verotuksessa muutos. Vuoden viimeiseen päivään asti sai pakettiauton muutettua henkilöautoksi ilman autoveroa. Lakimuutos tuli autokerholaistenkin tietoon aivan viime hetkessä, joten TAK:n johtokunnalle tuli kiire pakettiautoa ostamaan.

Saman päivän aikana ostettiin Wihurilta Volkswagen Transporter. Yksi kaveri lähti katsastuskonttorille varaamaan paikkaa, toiset lähtivät Korpivaaralle asentamaan penkkejä ja kolmas meni liikennetoimistoon jonottamaan. Tämä viimeksi mainittu - Ossi muuten nimeltään - ohjasi luukulla jonottavia ihmisiä, jotka lähes tappelivat. Kun toiset olivat saaneet paperinsa kuntoon, hetulivat toimiston ovelle ja huusivat: "Oosssiiiiii". Tämä karjui takaisin ja työntyi luukulle lakaten ohjaamasta muita ihmisiä. Olivat kuulemma viimeiset ihmiset, jotka ehtivät luukulle ja kuulivat muilta jonottajilta kunniansa.

Lommo ja Vino

Volkkarin kanssa osittain samanaikaisesti oli kerholla myös Ford Anglia-henkilöauto. Molemmat olivat muuten mukana ekskursiolla Italiassa. Minien valtakauden aikana kerholla oli yksi Austin Mini. Sen seuraajaksi kerho sai edullisesti Datsun 1000 Sunnyn maahantuojalle tehtyjen testausten ansiosta. Mini ja Datsun tunnettiin lempinimillä "Lommo" ja "Vino". Pitkään aikaan viimeisenä rääkättävänä kerhon ajokkina oli VW 1300, joka myytiin syksyllä 1973. Opiskelijoilla alkoi silloin olla jo siinä määrin autoja, että tavallisten autojen pitäminen kerholla ja niiden vuokraaminen ei enää ollut mielekästä.

Teuvo, Autosauna ja muu liikkuva kalusto

Puolitoista vuosikymmentä vierähtikin, ennen kuin kerholle hankittiin seuraava auto. Vuonna 1988 kerholle hankittiin Toyota Land Cruiser-maastoauto vuosimallia -82. Tällä kertaa tarpeena oli jäsenkunnan autokannasta poikkeavan auton hankkiminen. Kulkineen lempinimeksi vakiintui "Teuvo" erään saman aikakauden hittikappaleen mukaan.

-80-luvun alkupuolella kerholle rakennettiin pyörillä liikkuva autosauna. Pohjana oli VW-pakun kori, johon rakennettiin katto, lauteet, kuisti ja kiuas. Autosauna onkin hankkinut kerholaisten yksimielisen suosion.

-90-luvulla liikkuva kalusto on saanut lisäystä peräkärryjen muodossa. Ensin saatiin hankittua edullisesti alumiinirunkoinen telitraileri kerholaisten väsähtäneiden ajoneuvojen kuljettamista varten, hiukan myöhemmin hankittiin kevytperävaunu todella kevyiden esineiden kuljettamista varten. Viimeisimpänä hankintana on ollut kuomullinen kevytperävaunu. Edellämainitut ovat muuten osoittautuneet harvinaisen kannattaviksi hankinnoiksi.

Omakohtaista autotekniikkaa

Viidenkymmenen vuoden aikana toiminnan painopiste on vaihdellut paljon. Välillä on keskitytty autourheiluun, välillä taas tekniikan tuntemukseen. Tällä hetkellä viimeksi mainittu on kerhon pääaluetta. Kerholaiset tutkivat välillä hyvinkin tarkasti, mitä se moottori on syönyt eli mistä johtui se väliaikainen pahoinvointi, joka aiheutti moottorin oksentamisen. Toiminta on tietenkin kehittynyt vuosien varrella. Vanhan Polin piharakennuksen tallista on monien välivaiheiden kauta siirrytty Otaniemen Teekkarikylässä sijaitseviin tiloihin. Neljän auton lähes täydellinen korjaamo on tällä hetkellä toiminnan keskipiste ja kerholaisten kohtaamispaikka. Vilkas toiminta keskittyy autotekniikan tutkimiseen omakohtaisilla käytännön harjoituksilla.

Eläintarhan ajojen 50-vuotismuistoajo keväällä 1981. Formulan puikoissa kerholainen Reijo af Heurlin, tilannetta tarkkailee Jari Raitavuo. Kilpailuja urakalla

Viisikymmenluvulta kahdeksankymmenluvun puolinväliin harrastettiin kerhossa ahkerasti kilpailutoimintaa. Kahdenkymmenen vuoden ajan järjestettiin lähes vuosittain jonkinlaisia autokilpailuja. Teekkarirallyen lisäksi ohjelmaan kuuluivat jäärata-ajot Laajalahden jäällä.

Autosuunnistuksen tultua muotiin alkoivat autokerholaiset järjestää autosuunnistuskilpailu Teekkariesteetä. Kilpailussa oli joka vuosi mukana jokin teekkarimainen jäynä.

Kerholaiset olivat Helsingissä mukana auttamassa Eläintarhan muistoajojen järjestämisessä. Paitsi kilpailujen järjestäminen, myös useiden kerholaisten osallistuminen autourheilukilpailuihin on ollut hyvin vilkasta. Kerhon sisälle syntyi kilpailijoiden oma kerho Scuderia TAK. Ennen niin vilkas kilpailutoiminta on kuitenkin välillä päässyt laantumaan. Energiakriisin lopettamalle Teekkarirallyelle ei ole tullut seuraajaa ja kansallinen autosuunnistuskilpailu Teekkariesteekin lepää keräten voimiaan. Varsinaisten autourheiluseurojen määrä ja niiden resurssit ovat siirtäneet innokkaimmat harrastajat riveihinsä. Tällä hetkellä autoslalom on kerännyt suosiota kerholaisten keskuudessa, onpa mainetta ja kunniaakin saavutettu tällä saralla.

Virkeänä kohti kuuttakymppiä

Kuten ainakin teekkari taskulaskimellaan laskisi, Teekkarien Autokerho viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan. Kerhon toiminta-ajatus ei ole muuttunut vuosien varrella - kehitämme edelleen kerholaisten autotekniikan tuntemusta mahdollisimman monin tavoin ja tarjoamme opiskeluajaksi nautittavaa ja opiskelulle vastapainoista toimintaa. Teekkarien Autokerho siirtyy virkeänä kuudennelle vuosikymmenelleen.


Previous page: Esipuhe
Seuraava sivu: TAK:n talli- Toiminnan sydän