Teekkarirallye 1955-1973

Synty vuonna 1955
Vanhat huhut kertovat Teekkarirallyen olleen kolmas ralli maassamme, edellään edelleenkin ajettava Jyväskylän Suurajot (nyk. Rally Finland). Hankiralli syntyi samana vuonna 1955, mutta myöhemmin kuin rallimme, joka kuitenkin ajettiin 1955 ja 1956 vielä ST-(suunnistus- ja tarkkuus-, tunnettiin myös Sinne Tänne-)ajona nimellä Otaniemen sauna-ajo. Vuosi 1957 oli välivuosi, mutta seuraavana vuonna 1958 olikin jo oikea ralli.
Kuuluisia voittajia
Voittajista kautta vuosien voidaan luetella monet nimekkäät suomalaiset rallihurjat. "Ralliprofessori" Rauno Aaltonen voitti kisan kaikkiaan viisi kertaa, kertavoittoja ovat saavuttaneet mm. Pauli Toivonen ja Hannu Mikkola. Kovia junioreitakin on leivottu voittajiksi, mm. Markku Alen 1969 ja Timo Salonen 1970.
Otasaunaan 67 km
Teekkarirallye ei olisi teekkarien tekemä ilman jäyniä. Virallisten suunnistus ja varoituskilpien joukossa oli Sauna-kilpi ja sen yhteydessä matka Otasaunaan. Tietenkin kilpien sijoitus reitille oli jäynähenkistä. Keskellä pitkää suoraa, kenties vain pienen näkemäesteen edessä loisti jo kaukaa varoituskilpi. Tähän heikkohermoiset kevensivät kaasua jo pitkän matkan päässä vain todetakseen vaaran sijasta matkaa Otasaunaan olevan vielä 67 km.
Salaharjoittelu
Salaharjoittelusta on puhuttu ennenkin. Yhtenä vuotena eräs iltapäivälehti sai etukäteen vihiä rallin alueesta ja julkaisikin nämä tiedot. Tällä alueella Porvoon pohjoispuolella kävikin sen seurauksena kova "mökki- ja vierasajelu". Monen naama valahti kuitenkin kilpailupäivänä, kun kartan ja tiekirjan mukaan kisa kävi kokonaan Helsingin länsipuolella. Järjestäjät kun olivat "vahingossa" unohtaneet rallireitistön reportterin ulottuville.
Sauna vaaraksi terveydelle
Kolmastoista Teekkarirallye 1968 oli vain junioriralli, joka todettiin kilpailukutsun alkulauseessa seuraavasti: "Nyt ensimmäistä kertaa on kilpailussamme jouduttu osanottajamäärää supistamaan; siten, että vain tietyntyyppisen lisenssin omistavat eli juniorit pääsevät mukaan. Mahdollisena syynä tähän on, että kilpailun jälkeisen saunomisen Otasaunassa on havaittu olevan suurena uhkana vanhemman rallikansan fyysiselle kunnolle ja näin asettavan maamme aseman maailman johtavana rallivaltiona vaakalaudalle". Kun autokerholaisille oli jaettu hommat itse kilpailussa, sai muutama kerholainen osallistua kisaan vieläpä puolella hinnalla (eli silloin 37,50 kovaa Suomen markkaa).
Ralli tarjoaa kaljat
Viidestoista Teekkarirallye oli SM-kilpailu. Sen tekemiseen uhrattiin paljon työtä ja hikeä. Järjestelytoimikunta istui monta kiperää kokousta ennen kisaa. Muuan yhteinen pykälä silloisista pöytäkirjoista löytyi aina avauksen jälkeen, esimerkiksi: "3§ Perttula ehdotti, että ralli tarjoaa kaljat toimikunnalle. Asiasta äänestettiin ja tulokseksi tuli, että 11 äänesti kyllä ja 1 ei. Päätettiin, että ehdotuksen tekijä saa järjestää kaljan hakemisen". Näin joskus Dipolissa 1970 alussa.
Itse kilpailusta muodostui jonkinlainen nykyrallien esikuva. Siihen mennessä ralleihin kuuluivat pitkät matkataipaleet ja lyhyet lujaa ajettavat pikataipaleet. Nyt oli toisin. Kisaan luvattiin pikataivalosuudeksi 75% 700 kilometrin kokonaispituudesta. No, tähän ei ihan päästy, mutta 450 km pätkiä oli kuitenkin. Muutama pätkä seurasi toinen toistaan, ettei edes kypärää ennättänyt päästään riisua. Naisten luokkaan keksittiin oma "mittamääre", koska heidän autojensa moottorien koko oli vapaa. Tämä luokkamäärite oli 96-66-96 (toppaukset sallitaan). Palkintojenjako oli Vanhalla Polilla Teekkarien Autokerhon 20-vuotisjuhlien yhteydessä eli kuten kilpailukutsukin sanoo: "...joten nekin, joilla juoksu muuttui nopeammaksi liikuntakeinoksi, ehtisivät mukaan. Tilaisuudessa jaetaan pinaalit niille, joille pinaalit kuuluvat, joten luulisi siitä kunnon peijaisten syntyvän". Tilaisuuteen oli palkattu oikein "Strip Tease" -taiteilija houkuttelemaan väkeä mukaan palkintojenjakoon.
Teekkarirallin jälkeen TAK piti satunnaisesti EK:ita esi. Hankirallissa. Kuvassa 1980-luvulla Audi kurvaa Hankirallissa kahva edellä.
Politiikka tappoi Teekkarirallyen
17. Teekkarirallye vuonna 1973 jäi toistaiseksi viimeiseksi ralliksi. Seuraavana vuonna oli energiakriisi ja energian sästämiseksi oli moottoriurheilu kielletty tammikuun alusta toukokuun loppuun. Näin meni Teekkarirallyekin ohitse. Rallien lukumäärä alkoi kasvaa räjähdysmäisesti, vuonna 1958 niitä oli kaikkiaan 9, 1970 26, 1980 33, 1989 70, mutta 1999 enää 59 rallia. Tähän loppui innostus Teekkarirallyen järjestämiseen. Politiikka astui kuvaan monella tasolla. Teekkarit politikoivat keskenään ja moni otti opinnot tai politiikan etusijalle harrastustoiminnan sijaan. Myös AKK (silloin Autourheilun Kansallinen Kilpailulautakunta) politikoi siten, että teekkarit opiskelkoot ja varsinaiset autourheiluseurat järjestäkööt itse kilpailut! Tähän kuoppaan Teekkarirallye jäi seuraavina vuosina.
Previous page: TAK:n talli- Toiminnan sydän
Seuraava sivu: Teekkariestee autosuunnistus-kilpailu 1969-1987