Vuoden 1962 tapahtumat

 

Teekkarien Autokerho suoritti 100.000 km koeajon keväällä 1963.

 

Yleistä

 

 Kiinnostus japanilaisten autojen markkinointiin Euroopassa heräsi 1960-luvun alussa.V. 1960 Autokeskus Oy:n johtaja Eric Broman sai ensikosketuksen Datsuniin, Nissan Motor Companyn valmistamaan autoon ruotsalaisen liiketuttavansa kautta. (Antti Humalamäki, Keskiluokkaistuva kansa nousee kumipyörille, Suomen historian pro gradu-tutkielma, Jyväskylän yliopisto, syyskuu 2000, s. 22.)

 

 Toukokuu 1962

 

 Ensimmäinen Datsun Bluebird 1200- auto on nähty Jätkäsaaressa. Tuulilasissa olevassa osoitelapussa oli Autokeskus Oy:n nimi, minkä perusteella arvioitiin, että Autokeskus harkitsee auton maahantuontia.  (TM 07/63, kesäkuun numero, s. 16).

 

 Heinäkuu 1962

 

 Henkilöautojen tuontisäännöstely lopetettiin 1.7.1962 alkaen. Tämä oli ilmeisesti vaikuttanut osaltaan siihen, että autoliikkeet etsivät uusia mahdollisuuksia autojen myyntiin.

 TM:ssa puolen sivun juttu em. ensimmäisestä Suomeen tuodusta Datsun- autosta. Kuvassa auto esiintyi rekisterinumerolla ACI-55. Jutussa kerrottiin mm. Autokeskuksen myöntäneen  pyrkivänsä  maahantuonnin aloittamiseen vielä kuluvan vuoden aikana. TM:n toimittaja pääsi myös lyhyelle tutustumiskoeajolle. (TM 08/62, heinäkuun numero, s. 16).

 

Syyskuu 1962

 

 TM:ssa täydellinen Datsun Bluebird 1200 koeajoselostus, kirjoittajat JJ & EP. Auto oli edelleen sama, ensimmäisenä maahan tullut ACI-55. Koeajossa ei aivan saavutettu tehtaan ilmoittamia suoritusarvoja kiihtyvyyden ja huippunopeuden suhteen. (TM 10/62, syyskuun numero, ss. 20-24). TM:ssa  5/63 s. 6 oli Autokeskuksen vastine, jossa kerrottiin, että koeajoauto oli ainoa maassa silloin ollut Datsun 1200, joka oli  vahingossa toimitettu väärin, vuoristoajoon tarkoitetuin kaasuttimen suuttimin.  Deutsche Automobil Revue oli saanut arvot kiihtyvyys 0-100 km/h 25,2 s, 1 km 42,6 s ja huippunopeus 128,8 km/h, jotka vastasivat valmistajan ilmoittamia.

 

 Lokakuu 1962

 

 Autokeskus Oy oli jo kesällä solminut maahantuontisopimuksen Nissan Motorsin kanssa, ensimmäisenä Euroopassa.

 Sen perusteella Autokeskus Oy toi maahan 713  kpl  autoja  laivalastina, joka saapui Jätkäsaaren satamaan 10.10.62.  Vuoden 1962 aikana ehdittiin rekisteröidä yhteensä 87 Datsunia (lähde: New passenger car registrations by Japanese make, Matti Suomen löytämä tilasto).

 Tätä ennen Euroopan maista ainoastaan Norjaan oli tuotu yksityisesti muutamia näyteautoja. Ensimmäinen edellämainittu Suomeen tuotu Datsun- koeajoauto  oli ilmeisesti tuotu Norjasta tästä näyte-erästä.Varsinaista markkinointia ei kuitenkaan tuolloin Norjassa aloitettu, eikä virallista maahantuojaa siellä ollut.